De kweekzalm van Albert Heijn lijdt wat af

Wakker Dier organiseert de verkiezing van het grootste Liegebeest in 2017 op het gebied van voorlichting en reclame. Eén van de genomineerden is Albert Heijn vanwege de misleidende informatie over de kweekzalm die het bedrijf aan de consument verstrekt. Zie hieronder de misleidende reclames van Albert Heijn:

Het is een goede zaak dat Albert Heijn het initiatief heeft genomen voor een wetenschappelijk onderzoek naar de mogelijkheden om welzijnscriteria op te stellen voor de kweek van vissen en de consumenten daar goed over voor te lichten. Maar op dit moment licht  Albert Heijn zijn klanten vals voor over de gekweekte vis die ze verkopen. In de bovenstaande reclamefilmpjes wordt geen enkele aandacht besteed aan de barre leefomstandigheden waarin de zalmen in deze kwekerijen moeten leven. Dan gaat het om de ziektes onder deze dieren, waaronder de beruchte zeeluis, de hoge bezettingsdichtheid in de kwekerijen waarin vaak honderdduizenden zalmen in een afgesloten ruimte moeten leven en niet kunnen zwemmen zoals ze dat in de natuur gewend zijn. Dat bezorgt deze dieren een enorme stress waardoor een hoog percentage van 25% aan depressiviteit lijdt. In de kwekerijen worden deze vissen drop outs genoemd, ook wel loser fish. In één van de fimpjes van AH wordt de kweekzalm een ‘very happy fish’ genoemd. Het is dan ook volstrekt terecht dat Albert Heijn door Wakker Dier vanwege deze filmpjes over kweekzalm is uitgekozen als een van de kandidaten voor het grootste Liegebeest in 2017.

De website van de Vissenbescherming maakt gebruik van cookies. meer informatie

Voor een optimale werking van de website maken we gebruik van cookies. Als u beneden verder gaat op de website zonder uw cookie settings aan te passen, of u klikt op "Accepteer", dan betekent dit dat u het gebruik van cookies accepteert.

Sluiten