
In Brussel werd deze zomer een belangrijk debat gevoerd over de toekomst van onze vis en aquatische producten. Op 24 juni presenteerde Europarlementariër Cabral een rapport over de rol van sociale, economische en milieu-standaarden voor alle visserij- en aquacultuurproducten. Het doel: eerlijkere concurrentie en meer voedselzekerheid.
Maar er staat méér op het spel. Tot wel 70% van alle vis en aquacultuurproducten die we in Europa eten, komt uit het buitenland. Vaak gelden daar geen of veel lagere dierenwelzijnsstandaarden dan binnen de EU. Dat betekent dat miljoenen vissen en schaaldieren – zoals kreeften, garnalen en krabben – lijden onder omstandigheden die we in Europa niet zouden toestaan.
Kansen voor dierenwelzijn
Wij zien dit rapport, samen met Eurogroup for Animals (waar de Vissenbescherming deel van uitmaakt) als een belangrijke kans. Wij willen dat dierenwelzijn een vast onderdeel wordt van de EU-duurzaamheidscriteria voor visserij en aquacultuur. Want zonder zulke regels kunnen we niet voorkomen dat producten die met dierenleed zijn geproduceerd, onze Europese markt overspoelen.
Daarom pleiten we, samen met onze Europese partners, voor:
- Verplichte etikettering: duidelijk aangeven of een product wildgevangen of gekweekt is, uit welk land het komt én of dierenwelzijnscriteria zijn toegepast.
- Gelijke standaarden voor import: producten van buiten de EU moeten voldoen aan dezelfde dierenwelzijnsregels als producten die hier worden geproduceerd.
- Innovatie die dierenwelzijn centraal stelt: bij nieuwe vangstmethoden en aquacultuurtechnieken moet dierenleed actief worden verminderd.
Wat betekent dit voor jou als consument en dierenliefhebber?
Veel consumenten denken bij vis vooral aan duurzaamheid of gezondheid. Maar ook vissen en schaaldieren zijn gevoelige dieren die bescherming verdienen. Door bewust te kiezen voor visproducten met een hogere standaard, steun je dit werk.
Samen met organisaties werken we aan een toekomst waarin ook vissen en schaaldieren meetellen in dierenwelzijnsbeleid.
👉 Volg ons via onze nieuwsbrief of via Facebook, Instagram of Linkedin om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in Brussel en deel onze berichten om mee te helpen druk te zetten.