Wakker Dier organiseerde de verkiezing van het grootste Liegebeest in 2017 op het gebied van voorlichting en reclame. Eén van de genomineerden was Albert Heijn vanwege de misleidende informatie over de kweekzalm die het bedrijf aan de consument verstrekt.

Natuurlijk is het een goede zaak dat grootwinkelbedrijven welzijnseisen gaan stellen aan de kweek van vissen. Maar dan moeten ze ook werkelijk het welzijn van de vissen bevorderen en de voorlichting aan de consument moet eerlijk zijn. Die van Albert Heijn is dat niet. In de reclamefilmpjes wordt geen enkele aandacht besteed aan de barre leefomstandigheden waarin de zalmen in deze kwekerijen moeten leven, de ernstige milieuvervuiling door de kwekerijen, de ziektes onder deze dieren, waaronder de beruchte zeeluis en de hoge bezettingsdichtheid in de kwekerijen waarin vaak honderdduizenden zalmen in een afgesloten ruimte moeten leven. Dat bezorgt deze dieren een enorme stress waardoor een hoog percentage van 25% aan depressiviteit lijdt. In de kwekerijen worden deze vissen drop outs genoemd, ook wel loser fish. In één van de filmpjes van AH wordt de kweekzalm een very happy fish genoemd. In de filmpjes worden voornamelijk de mooie Noorse fjorden getoond.
Dit artikel is gepubliceerd in 2017 in het magazine Vissenwelzijn. Bekijk hier het volledige magazine.